Thursday, 12 October 2017

Cita-cita Saya, Insya Allah



Kata seorang teman,
Bercita-cita lah, tiada siapa boleh menghalang kita. Kerana ia adalah hak setiap orang.

Satu kali, seorang sahabat memberitahu saya,
"Demo rasa, buku-buku perubatan yang tersusun bawah meja dirumah kawe tu, buku sapa?"

"Mestilah buku abe demo. Sebab rasanya dia sorang jah, doktor dalam keluarga demo." Jawab saya.

"Tak. Sebenarnya tu buku ayah kawe. Dia dulu bersungguh nak jadi doktor. Lepas 2 kali ambik peperiksaan perubatan,  tapi tak lulus juga. Baru dia berhenti."

Ustaz Lan pernah berbisik kepada saya,
"Cita-cita ustaz, nak buka pondok di Chuchuh Puteri (nama tempat) ni."

Itulah sebahagian kecil kisah cita-cita mereka yang dekat dengan saya. Yang mungkin boleh kita ambil pengajaran daripada mereka.

Bercakap soal cita-cita, saya sebenarnya malu nak beritahu sesiapa. Ialah, jauh panggang dari api. Hari ini masih zero, tapi punya cita-cita terbang ke awan. Tapi begitulah rupa cita-cita. Ia mestilah besar dan tinggi. Kalau biasa-biasa saja, tidak dipanggil cita.

Sunday, 24 September 2017

Wanita

Sekadar Perkongsian daripada Ustaz Ebit Lew
***

Malam-malam tidur dalam dorm, seorang anak muda yang nak kahwin minta nasihat erti pernikahan..nasihat bab perkahwinan..ustaz, ada orang kata wanita ini pelik dan susah nak difahami. Dapat lak yang degil dan tak seperti yang kita nak...
Betul ke ustaz?
Jawab saya cukup kita betulkan tanggapan kita tentang wanita. Wanita ini amat lembut dan dijadikan untuk disayangi dikasihi dan dibimbing untuk masuk syurga..saya setiap malam masa berdoa menangis dengan kehebatan Allah ciptakan wanita...Allah jadikan mereka untuk melengkapi kita... Pasti tidak ada silap. Silap hanya bagaimana diri kita menyingkapi dan melaluinya..

Berkubang Selut, Tanda Hati Manusia Berhajat


Firman Allah SWT:

.. فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِينَ

"Maka setelah kamu berusaha, bertawakkallah kepada Allah, 
Sesungguhnya Allah mencintai Al-Mutawakkilin (Orang-orang yangbertawakkal)"
(Surah Ali-Imran: 15)

Setelah turun ke bendang berkubang tanah dan air selut sehingga habis terpercik sampai ke muka. Baju pula basah dengan peluh, mengalir dari pipi sampai ke tengkuk..kerana lama berada dibawah terik mentari. Nafas mula turun naik dengan cepat, kaki pula mula terasa lenguh. Tapak tangan sudah merah, pedih dan berpeluh..tanda-tanda kelelahan mula kelihatan. Tekak juga kering sampai air liur pun sudah habis.

Demikian syarat bertawakkal itu sendiri adalah usaha sehingga garis penamat. Sampai ketahap mana? Sehingga sudah habis kudrat tulang empat kerat, bila tiada lagi yang tersisa untuk diusahakan kecuali perkara syubhah dan haram, maka bertawakkal lah.

Thursday, 7 September 2017

Doa'kan ku & Istighfarkan (kepada Allah) buatku



Dalam mencari keampunan dan rahmat Allah SWT, kita akan melakukan pelbagai cara. Berbuatlah apa sahaja, sehingga kita dijauhkan daripada neraka dan diterima Allah SWT ke syurgaNya. Banyakkan doa, sehingga orang lain pun kita minta untuk doakan kepada kita.

Ketika menyatakan isi kandungan hadis ke 42, Arbai'n Nawawi, Syeikh Mustafa Bugha dalam kitabnya Al-Wafi menyatakan:

"Sesiapa yang mengambil berat terhadap dosanya, dia akan meminta kepada orang yang sedikit dosanya supaya beristighfar untuknya."

Tuesday, 4 July 2017

Pemuda & Percintaan



Mari berbicara tentang hati kita, tentang apa yang kita rasa, tentang apa yang kita lihat, apa yang kita sentuh. Sekaligus menjauhi kepura-puraan atau mengelak kononnya hati kita kebal, padahal setiap manusia punyai selaput hati yang sama tebal saja semuanya.

Mari tonjolkan keikhlasan dalam bicara kita. Justeru lahirlah kelembutan dan kejernihan lalu memenuhi bekas yang akhirnya mengeluarkan kekeruhan dan kekasaran. Itulah isi didalam bekas hati seorang pemuda pemberani, generasi pembebasan Ummah.

Wednesday, 31 May 2017

Rumah Hijau itu Rumah Syurga




Biasa mendengar Rumah Syurga dan tentulah ia impian semua. Tapi tidak pernah terbayang bagaimana syurga nan indah itu berada di dunia ini. Apatah lagi syurga itu bukan dibina oleh ramai orang atau pakar-pakar. Tapi syurga itu telah berada di rumah yang terletak di kota sibuk dan kering. Dan arkiteknya adalah orang biasa yang berjiwa luar biasa.

Rumah hijau itu kecil, tapi cukup. Rumah hijau itu padat, tapi muat. Rumah hijau itu ramai penghuni, tapi bahagia. Rumah hijau itu meriah dan tenang, Tinggi tapi tidak sabar untuk dimasuki.

Monday, 15 May 2017

TRIBUT UNTUK SAHABAT KU USTAZ RAZIN




Jaulah ke Sinai kali ini, aku cuba menghayati perjalanan Tajalli Nabi Musa AS ke puncak Sinai.

Bermula ayat 142 sehingga ayat 144 Surah Al-A'raf,  menyebut tentang perjalanan Nabi Musa AS bertemu dengan Allah SWT di puncak Sinai. Allah SWT memulakan kisah perjalanan Musa AS ke puncak Sinai dengan menyebut nasihat Musa AS kepada Saudaranya Harun AS supaya menjaga kaumnya dengan prihatin.

Lantaran bani Israel meskipun baru sahaja keluar daripada episod duka berada dibawah kekejaman Fir'aun, namun saki-baki kepercayaan jahil masih terdapat dalam pemikiran mereka.