Sunday, 24 August 2014

Penjenayah Akhlak



Demi melatih diri supaya berdisiplin dan istiqamah dalam melakukan suatu perkara, maka saya menetapkan supaya mesti ada sekurang-kurangnya 2 posting dalam belog nih untuk setiap bulan. Kalau bulan tersebut tidak cukup, maka mesti diganti pada bulan seterusnya. Maka setahun, perlu ada sekurangnya 24 posting.

Saya akan cuba sedaya mungkin merajinkan diri dan menjauhi dari banyak beralasan daripada merealisasikannya.

Baik ketika saya rajin, malas, bersemangat,lemah, sibuk, relax dan sebagainya, saya akan cuba! Demi sebuah cita-cita kearah menjadi orang beriman. InsyaAllah.

Itulah tekad saya bermula awal tahun 2014 yang lalu.

Akhlak

Baru-baru ini saya dan rakan ada berbual dan bercerita. Dan dalam banyak-banyak cerita, saya meluahkan kekecewaan dan keserabutan saya ketika men'scroll' facebook apabila melihat kepelbagaian manusia di dunia tersebut. Manusia yang daripada pelbagai latar dan pelbagai perangai.

Sebelum isu Menteri Besar Selangor baru-baru ini, saya berusaha menenangkan diri bahawa, "walaupun susah nak jumpa orang yang baik pekertinya, tapi yakinlah masih ada golongan tersebut." 

Sehinggalah timbul isu MB Selangor, nampaknya golongan tersebut makin mengecil. Semua orang terlibat dalam jenayah akhlak ini. Daripada semiskin manusia kepada bangsawan. Profesional sehingga agamawan. Pendakwah dan orang jalanan. Semuanya tidak terlepas dari perbuatan ini.

Lancarnya mulut dan tangan mencaci, menghina, membuka aib dan sebagainya. Sesudah puas hati mengomen dan membuat status maka mereka mencuci mulut dan tangan dengan memberi ceramah, tazkirah, motivasi tanpa ada sedikit rasa bersalah terhadap jenayah yang telah dilakukan.

Sabda Nabi SAW:




Disini saya sertakan video rakaman ceramah. Supaya kebaikannya dapat kita kongsi bersama.

SS Dr. Zulkifli Mohamad Al-Bakri


Kaitan antara Tasawuf dan akhlak


Ustaz Azhar Idrus



DR Asri Zainal Abidin


Ust Hasrizal Abdul Jamil


Juga disini


Lain-lain, boleh lah anda cari sendiri. 

Selamat menonton dan beramal!

Post a Comment